09369786034

یکی از راه‌های مراقبت از خانواده، این است که مطمئن شوید، همیشه آب آشامیدنی تمیز و سالم می نوشند. اکثر یخچال‌هایی که مجهز به آبسردکن هستند، دسترسی به آب مطلوب را که از طریق فرآیند فیلتراسیون فیلترهای یخچال صورت می‌گیرد، آسان می‌کنند.

 

فیلتر یخچال چیست و چگونه کار می‌کند؟

فیلتر یخچال، یک فیلتر کربن است که آب آشامیدنی خارج شده از یخچال را تصفیه می‌کند. این فیلترها از کربن فعال پایه گیاهی (معمولاً ساخته شده از پوسته‌ی نارگیل)، برای کاهش آلاینده‌ها‌ی مضر موجود در آب، استفاده می‌کنند. کربن فعال مانند یک آهنربای آلاینده عمل می‌کند و کلر، آفت‌کش‌ها و آلاینده‌های شیمیایی را به دام می‌اندازد. 

آیا فیلتر آب یخچال واقعاً کار می‌کنند؟

فیلترهای یخچال، آب را از کربن عبور می‌دهند و با استفاده از فرآیندی به نام جذب شیمیایی، آب را تمیز می‌کنند. کربن فعال نسبت به اندازه خود، مساحت بسیار زیادی دارد، به طوری که یک گرم کربن فعّال، دارای مساحتی بیش از 3000 متر مربع است؛ این ویژگی باورنکردنی، آن را به عنصری عالی برای فیلتراسیون تبدیل می‌کند؛ بنابراین پاسخ کوتاه این است: بله!

فیلتر  تصفیه آب یخچال، نه تنها اثری از کلر و ناخالصی‌های آب به جا نمی‌گذارد، بلکه بو و طعم ناخوشایند آب را نیز از بین می‌برد.

تاریخ انقضاء فیلتر یخچال چه زمانی است؟

یکی از اولین کارهایی که احتمالاً هنگام خرید مواد غذایی انجام می‌دهید، بررسی تاریخ انقضا‌ی آن است. شما با این کار می‌خواهید مطمئن شوید که محصولی را که می‌خرید، می‌توانید قبل از خراب شدن از آن استفاده کنید، که کاملاً منطقی است.

خوشبختانه، وقتی صحبت از فیلتر یخچال به میان می‌آید، لازم نیست نگران ماندگاری آن باشید. آن‌ها تا زمانی که خشک نگه داشته شوند، ماندگاری نامحدودی دارند.

انواع فیلتر یخچال ساید بای ساید را می‌توانید با خیال راحت خریداری کنید و در کمد یا کابینت قرار دهید تا زمانی‌که نیاز به استفاده از آن‌ها داشته باشید. انواع فیلتر یخچال ساید در اصل یک کارتریج پلاستیکی هستند که با کربن فعال پُر شده‌اند. این ماده، ذرات ناخواسته را از آب آشامیدنی پاک می‌کند و تا زمانی‌که خیس نشود، تاریخ انقضا ندارد!

 

عمر مفید فیلتر یخچال چقدر است؟

با شروع استفاده از فیلتر تصفیه آب یخچال، قوانین تغییر می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که سه پارامتر در عمر فیلتر یخچال تأثیرگذار هستند:

  • زمان: طول عمر معمول یک فیلتر آب یخچال، حدود شش ماه است، اما بستگی به میزان استفاده دارد؛ اگر شما مرتباً آب زیادی می‌نوشید، ممکن است مجبور شوید، آن را زودتر عوض کنید؛ به همین ترتیب، اگر مصرف آشامیدن آب کم باشد، حتی بیش از شش ماه نیز دوام می‌آورد.
  • حجم مصرفی: اکثر فیلترهای یخچال دارای ظرفیت گالن مشخصی هستند. این مقدار آبی است که فیلتر آب یخچال می‌تواند تصفیه کند. یک فیلتر معمولاً ظرفیت تصفیه 300، 500 یا 800 گالن آب را دارد.
  • میزان آلاینده‌ها‌ی موجود در آب: هر چه غلظت آلاینده‌های مضر بیشتر باشد، عمر فیلتر یخچال نیز کمتر می‌شود.

 

چه زمانی باید فیلتر یخچال را تعویض کرد؟

  • زمانی‌که عمر مفید آن، تمام شود.
  • وقتی آب شروع به طعم یا بوی متفاوت کرد. 
  • زمانی‌که چراغ هشدار فیلتر یخچال روشن شد.
  • هنگامی‌که فشار آب خروجی از یخچال، کاهش پیدا کرد.

البته که اهمیّت آب آشامیدنی پاک، به خوبی شناخته شده است، امّا باید بدانید که هر چه تعویض فیلتر یخچال خود را، که تاریخ انقضای آن گذشته است، به تعویق بیندازید، خانه خود را بیشتر در معرض انواع آلودگی‌های آب قرار می‌دهید. اگر تعویض به موقع فیلتر تصفیه آب یخچال را نادیده بگیرید و یا آن را کنار بگذارید، شما مرتکب یک اشتباه بزرگ می‌‌شوید که گاهی اوقات جبران ناپذیر است.

وقتی‌که فیلترهای یخچال منقضی می‌شوند، چه اتفاقی می‌اُفتد؟

به طور خلاصه، هنگامی‌که یک فیلتر تصفیه آب، تمام باکتری‌ها و آلاینده‌ها را به دام انداخته، هدف قرار داده و یا الک کرده است، آن فیلتر تصفیه آب نیز به نوبه خود سقوط می‌کند.

بسته به نوع آب منطقه‌ی شما، پس از 3، 6 یا نهایتاً 9 ماه، فیلتر یخچال ممکن است پوشیده از باکتری شود، که باعث می‌شود تا نتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد؛ همچنین بعد از زمان ذکر شده، فیلتر  تصفیه آب یخچال به محیطی برای رشد همه‌ی آلاینده‌ها تبدیل می‌شود.

مزایای تعویض به موقع فیلتر یخچال

  • کاهش بهینه آلاینده‌ها، باکتری‌ها و رسوبات
  • افزایش فشار آب و سرعت جریان
  • حفظ طعم و بوی مطلوب آب
  • داشتن یخ‌های کریستالی
این مطالب را از دست ندهید